„Keď sa budeš dobre učiť, dostaneš nový telefón.“
„Ak budeš mať dobré známky, môžme ísť na dovolenku k moru.“
Zúfalstvo dospelákov nepozná hraníc a niekedy by aj vagóny zlata nasľubovali, len aby dieťa „motivovali“ k lepším výsledkom. Aké je prekvapenie rodičovo, keď jeho dobre mienené sľuby, úplatky, či medové motúzy nevedú k lepším známkam a nezvýšia záujem potomka o vzdelávanie, upratovanie a pod.?
Moja 5-ročná dcéra podráždene reaguje, keď ju za upratanú izbu odmením slovami: „Ty si ale šikovnica …“ nepáči sa jej môj nadradený postoj. Naopak spokojnú a hrdo usmiatu ju vidím keď zareagujem takto: „Vidím, že si si dnes dala záležať. Knižky si poukladala hore do knižnice a mackovia sú všetci v domčeku. Musíš byť veľmi hrdá na seba.“ – dieťaťu poskytujem spätnú väzbu, ako rovnocenný partner, ktorý prejavil záujem o jeho prácu.
Čo je zlé na darčekoch za vysvedčenie?
Autori knihy „Respektovat a být respektován“ popisujú fakt, že odmeny sú používané predovšetkým s manipulatívnym zámerom, kde nadradený rodič chce prijmúť druhú stranu (podriadené dieťa), aby urobila to, čo rodič očakáva.
1. Odmeny znižujú záujem o učenie
Svetoznámy psychológ Alfie Kohn v knihe „Punished by rewards“ popisuje skutočnosť, že manipulatívne správanie rodičov (odmeny a tresty) znižujú potenciál sa učiť na základe prirodzeného záujmu o predmet. Za týmto účelom bolo v USA urobené množstvo testov – žiaľ s rovnakým výsledkom.
Deti, ktoré sú obeťou manipulatívneho správania sa učia zbierať dobré známky, za ktoré dostanú odmenu. Systém trestov a odmien dieťa koncentruje na známku (odmenu) a nie predmet samotný.
2. Filozofia úplatku
Prostredie trestov a odmien prirodzene upevňuje filozofiu úplatku. Dieťa sa učí, že ak niekomu polichotí, ponúkne odmenu, alebo sa v správnu chvíľu „vhodne ukloní“, dosiahne želaného výsledku. Tento fenomén dnes vzlína našou spoločnosťou všetkými smermi do takej miery, že prijímanie filozofie úplatku sa nejednému rodičovi môže zdať normálne, ba priam životne dôležité pre adaptáciu jeho potomka do spoločnosti. Iba slobodná myseľ je však schopná vlastného názoru.
3. Budovanie závislosti na pochvalách a odmenách
Sľubovaním odmien budujeme u detí závislosť na hodnotení a názoroch autorít. Naliehavú túžbu po opakovanej odmene v čoraz silnejšej koncentrácii. Ak ste za vysvedčenie v tomto roku prisľúbili tablet, budúci rok budete musieť „zahviezdiť“ s niečím lepším. Inak bude mať dieťa pocit, že neurobilo (pre vás) nič výnimočné. Darmo budete omieľať, že veď predsa: „Učíš sa pre seba!“
Odmeňovanie za známky a vysvedčenia je vo výchove celkovo pohybom po tenkom ľade. Pokiaľ chcete dieťa potešiť, kúpte mu darček, len tak, ako vyjadrenie vášho pozitívneho vzťahu k nemu. Láska k dieťaťu predsa nie je úmerná ku kvalite písomky, ktorú napísalo.
Ako správne motivovať k lepším výsledkom?
Sledujte pozitívne počínanie svojho dieťaťa – poskytnite mu spätnú väzbu. Hovorte o výsledkoch. Nehodnoťte jeho osobu a jej vlastnosti, ale vzniknutú situáciu vecne popíšte. „Ty máš ale talent!“ vymeňte za: „Ten obraz si detailne rozpracovala, máš vyfarbené všetky plochy a dokreslila si aj okná na domčeku. Vidím, že si sa veľmi snažila“. Podobne aj tvrdenie: „Ty si ale leniný“ vymeňte za „S tým projektom si sa veľmi nenamáhal. Tému nemáš rozpracovanú do detailu a myšlienky sú vytrhnuté z kontextu.“
Otázka motivácie študenta k výsledkom, je omnoho širším problémom. Je na nás dospelých, aby sme deťom vytvorili také zmysluplné prostredie a školský systém, ktorý podporuje ich predstavivosť a tvorivosť. Aj keď máte pocit, že bojujete s veternými mlynmi, začať môžete od seba, po malých krôčikoch:
- Ignorujte známky - do istej miery
- Venujte svojmu dieťaťu zmysluplný čas
- Hodnoťťe situáciu a nie osobu a jej charakterové vlastnosti.
- Poskytnite láskavú a objektívnu spätnú väzbu.
- Zdôraznite pozitívny dôsledok činnosti. "Ak sa rýchlo naučíš na zajtra, ostane Ti veľa času na kamošov."
Ako dieťaťu vyjadriť uznanie za snahu a ťažkú prácu?
Darujte dieťaťu svoj čas – je to ten najkrajší dar. Oslávte to spolu. Vyberte sa na výlet. Spoločná večera odovzdáva dieťaťu posolstvo, že na ňom a jeho práci záleží. Veľa sa rozprávajte. A ak neviete odolať kúpe darčeka, je to v poriadku. Darujte ho inokedy, len tak z lásky a nepodmienečne.
*Problematika trestov a odmien je podrobne spracovaná v úžasnej knihe P. Kopřivu a kol.: Respektovat a být respektován. Pokiaľ vás téma zaujala, odporúčam knižku prečítať – je skvelá.