„Aha miláčik toto chcem(e)!“, ozývalo sa mi za chrbtom počas našich výletov v nejednej tatranskej doline. Je pravda, že cyklovozíky sa u nás stále netešia takej obľube ako v Čechách alebo v Rakúsku a myslím, že je to škoda. Tatry, Fatry, Karpaty ale aj ich menej významní geografickí príbuzní oplývajú množstvom dolín, asfaltiek, hrádzí, kde sa dá všeličo navymýšľať. Článok venujem všetkým maminám, ktoré si práve gúglia o najnovšej diéte alebo smutne pozerajú cez okno a hladkajú myšlienku – to sa nedá. Ale dá, dieťa nie je choroba.
Využitie cyklovozíka Chariot Thule CX1
Odpoveď je jednoduchá – nechcem sedieť doma. Cyklovozík môžete používať celý rok a s využitím rôznych nadstavcov a sa z neho dajú urobiť napríklad sánky, turistická bugina, alebo ho jednoducho môžete ťahať za bicyklom. Možností je mnoho. Mňa najviacej oslovilo lyžovanie, no tom ešte netušila, že v zime nenapadne sneh. Väčšina cyklovozíkov je vybavená kotúčovou alebo bubnovou brzdou, čo zásadne uľahčuje pohyb v strmom teréne alebo na korčuliach. Čo všetko mi teda cyklovozík ponúka?
- bicyklovanie
- klasické kočíkovanie po meste
- beh, prechádzky
- in-line korčuľovanie
- bežky alebo ľahký skialp
- turistika
Od akého veku sa dá používať cyklovozík CX1?
Výrobca chce samozrejme predať a tak uvádza (pre Chariot CX1), že cyklovozík je určený pre deti od dvoch mesiacov s využitím špeciálneho miminkovníka. Miminkovník nie je nič iné ako kus vystuženej mäkkej látky natiahnutý vo vozíku. Dieťa pri tom leží na šikmej rovine a jeho ťažisko je vyššie. Je určený pre deti od 2 do 10 mesiacov. Nech je ale pruženie vozíka akékoľvek dvojmesačné bábätko nemá takú váhu aby mohlo fungovať, ak sa ale neviete dočkať von, kľudne to vyskúšajte.
Samotný vozík bez miminkovníka môžete používať pre deti od 10 mesiacov do 5 rokov alebo 110 cm výšky dieťaťa. Nosnosť je do 30 kg. Tieto údaje sa môžu meniť v závislosti od jednotlivých typov vozíkov.
Parametre Chariot Thule CX1
Nie je o čom, cyklovozík nemôžete porovnávať s nosítkami, plastovými sedačkami ani ničím. Dobrý cyklovozík má sieťku proti hmyzu, slnečnú clonu, nepremokavý kryt, bočné okienka, ktoré sa dajú otvárať. Vietor, dážď a sneh nie sú reálnym problémom, rovnako ako dotieravý hmyz alebo ostré slnko. Sedačka má opierky na ruky a trojbodové zapínanie. V zime do vozíka s prehľadom umiestnite fusak. Vozík má nastaviteľné pruženie, podľa hmotnosti dieťaťa.
Bezpečnosť cyklovozíka
Pri jazde vo vozíku dieťa sedí približne v úrovni osi kolies, čím je ťažisko celého vozíka položené pomerne nízko. Tento fakt robí z cyklovozíka najbezpečnejší spôsob cyklo prepravy detí. Ak dieťa sedí v plastovej sedačke na zadnom kolese a náhodou dôjde k pádu bicykla, padne z výšky 1 -1,5m, čo môže mať katastrofálne následky. Cyklovozíky sú vďaka nízko položenému ťažisku veľmi stabilné a malý pasažier sa pri páde bicykla akurát možno prebudí alebo dobre pobaví na vašom akrobatickom kúsku.
Strašidelná cena?
Cena je asi jedinou nevýhodou tejto vecičky. Dobrý nápad je vozík kupovať po letnej sezóne a z druhej ruky. Vizionárom sa možno oplatí hneď kúpiť dvojmiestnu verziu a ušetriť pár 100 eur. Cena nového vozíka sa môže pri plnej výbave vyšplhať až do 1600 Eur, z druhej ruky sa dá zohnať za polovicu.
Transport
Pokiaľ sa chcete s vozíkom premiestňovať na dlhšie vzdialenosti, musíte ho logicky dať do auta, čo sa Vám nemusí podariť ak vlastníte Renault Clio. Väčšina vozíkov sa ale dá pohodlne poskladať a zmestia sa do ktoréhokoľvek combi. Rozložený vozík preveziete skôr v rodinnom aute.
Skúsenosti s Chariot Thule CX1
Zatiaľ pozitívne. Možno trochu nepríjemné je skladovanie v panelákovom byte, ale keď si ho adoptujete ako člena rodiny, dá sa na to zvyknúť. Vozík bez problémov prekoná ľahký turistický terén. Zimné zjazdy na lyžiach sú veľmi pohodlné, vozík je stabilný aj pri oblúkoch. Cestou hore si ale poriadne zamakáte. Ovládanie je vďaka nízkemu ťažisku ľahšie ako s mestským kočíkom – otočíte sa prakticky na mieste.