Mám odkočíkované vcelku slušné množstvo kilometrov. Po dvoch chlapíkoch, ktorí najprv v kočíku takmer non-stop jačali a potom ho chceli len a len tlačiť, som sa nabehala s touto „vymoženosťou na 4 kolesách“ až až. Musím povedať že pešie kočíkovanie radím do kategórie nemilých činností, ako napríklad umývanie okien, alebo chladničky. A preto, keď som po 10 rokoch čakala moju teraz už 5 mesačnú dcéru, uvítala som, keď mi manžel povedal o Taga bike.
Čo je Taga bike?
Taga je cyklokočík trojkolka, čiže kočík aj bicykel v jednom. Moji chlapíci mu hovoria „transformer“. Je ho možné používať cca od 3 mesiacov veku dieťatka s autosedačkou, a neskôr keď už dieťa sedí sa Taga používa so sedačkou, ako klasický „športový kočík“. Sedačka aj vajíčko (na ktoré je potrebné mať adaptér) sú polohovateľné pre spánok. Ešte kedysi prvá verzia Tagy ponúkala aj vaničku pre novorodencov.
Nakoľko sme však už kupovali novšiu verziu, kde k dispozícii vanička nebola, spravili sme si vlastný hack. Za pár eur sme kúpili zánovnú vaničku z Maxi Cosi, ktorú manžel pripevnil na držiak, ktorý je určený na autosedačku. Tú používame vyslovene na dlhšie túry, kedy by dcérka bola vo vajíčku nepokojná a skrčená.
Ako to teda funguje?
Systém Tagy je jednoduchý: hlavná časť (stredová tyč) má na jednom konci dve kolesá a na druhom konci jedno koleso. Toto je možné preklopiť vpred – vtedy je z Tagy kočík, alebo vzad – vtedy je z Tagy bicykel. Výrobca proklamuje na zmenu pár sekúnd, a sama potvrdzujem, že keď človek získa prax, je to naozaj ako lusknutie prsta
Taga má kotúčové brzdy vrátane blokovania (tzv. ručná brzda) na rúčke kočíka. Disponuje troma prevodmi, čo je pre mňa dostačujúce. Na trhu sa však čoraz viac objavujú takzvané e-bikes, a my už uvažujeme, ako na Tagu namontovať batériu, aby sme mohli chodiť aj na horské chaty 😀
K základnej výbave je možné dokúpiť si aj blatníky, malý nákupný košík, bočné vrecká, pršiplášť a ďalšie vymoženosti. Ak niekto chce, môže si dokúpiť aj druhé sedadlo, či pre dvojičky, alebo staršie alebo mladšie dieťa.
Taga je dosť ťažká, čo je však podľa mňa pre bicykel vyslovene výhodou. Výborne sedí na ceste a veľmi dobre sa ovláda, najmä v zákrutách.
Rázvor kolies Tagy je tiež vcelku široký a napríklad do nášho výťahu sa nezmestí. Vyriešili sme to tak, že ju nechávame v garáži. Do väčšiny obchodov sa však zmestí. Problémom môže byť napr. prechod cez točité dvere, ako to má Terno alebo obchodný dom Retro, či staršie malé obchodíky, ktoré majú úzky vchod a nedá sa v nich otočiť. Skrátka, ak idete s Tagou, nechoďte nakupovať, ale bicyklovať
Taga alebo cyklovozík?
Keď sme o Tage uvažovali, porovnávali sme ho s pripájacím vozíkom na bicykel, konkrétne Charriot. Šlo nám nielen o bezpečnosť, ale aj o jednoduchú manipuláciu. Taga má oproti cyklovozíku jednu obrovskú výhodu, a to, že vidíte na dieťa či už je otočené po alebo proti smere jazdy. Nerovnosti na chodníku či ceste zvládnete tým pádom s väčšou istotou, že je mimčo v poriadku.
Moje osobné BIG LIKE
Jednoznačne, že nemusím kočíkovať chodením, ale pekne šliapem do pedálov. Dostanem sa takmer všade. Dcérka je vyslovene „rýchlostný typ“ (ergo keď sa pohybuje, tak spí), takže bežne robíme viac ako hodinové výjazdy po okolí, dokonca návštevy na trase Ružinov-Petržalka a naspäť. Dokonca sme už šli aj v daždi, keď malá bola schovaná pod pršiplášťom autosedačky a ja som mala slušivé veľlké pončo Ako hovorí môj tatino: „neexistuje zlé počasie, iba zle oblečený turista“ (v našom prípade cyklista).
Po pár jazdách som vychytala v rádiuse 15 km od domu všetky výtlky, takže mám svoje cestičky. Ísť s Tagou na hrádzu (dokonca aj v Tatrách) má svoje čaro. Keď malá pomrnkáva, pokojne spomalím, pohladkám ju, dám dudlík, a fičíme ďalej. Vďaka Tage som spoznala veľa pekných zákutí nielen Ružinova, ale celej Bratislavy. Uznávam, je to vyslovene cestný cyklokočík, rozhodne to nie je na lesnú cestičku, alebo dedinu bez chodníkov či cyklochodníkov.
Na čo treba pamätať
- Cena je vysoká. V základnej výbave sa pohybuje okolo 1500 eur. My sme veľmi veľa šetrili na ostatných výdajoch na bábätko, kúpili sme len nevyhnutnosti, a takmer všetko zánovné. Okrem toho sme od oficiálneho SK distribútora drobcekovia.sk dostali výstavnú zľavu, takže aj tam sme troška ušetrili. Keď sa ale na to pozriem tak, že na aute chodím minimálne (ešte aj k doktorke chodíme na Tage), tak veľmi veľa ušetrím na benzíne a fitku
- Taga je rozobrateľná a skladná v kufri auta relatívne jednoducho. Moja Honda jazz ju krásne zvládne. Ak by som však chcela do auta naložiť aj ďalšie dva detváky, s Tagou sa tam už nezmestíme. Preto majú detváky tiež svoje bajky, a pekne chodia s nami na bajkovačky Blava je relatívne malá a dostupná odkiaľkoľvek a kamkoľvek.
- Nie je to horský cyklokočík. Je koncipovaný na hladké roviny. V podmienkach bratislavského tankodromu si treba uvedomiť, že aj bábätko sa občas zobudí pri výtlku, alebo nadskočí pri prejazde nerovným povrchom. Tri prevodové stupne sa môžu pri jazde na Kačín zdať akoby za trest, preto je dobré si vždy zvážiť svoje fyzické schopnosti a podľa toho plánovať jazdu.
- Nie je to kočík do obchodu. Košík na Tage je relatívne plytký a jeho nosnosť je nízka. Stačí vám len na vodu, pršiplášte a nejaké to jedlo. Medzi rúčky sa dá po domácky niečo vyfreestyleovať, chce to však fantáziu a šikovné ruky
Prečo Taga?
Záverom musím dodať, že pre mňa je Taga najmä oslobodenie od tých istých miest deň čo deň. Zároveň si pekne máknem, takže nemám až také výčitky, keď si po jazde sadnem na kávičku a zákusok. Nikdy som nestretla toľko milých ľudí, ktorí sa prihovoria, ako práve vďaka Tage. Je vidno, že sa zaujímajú o stále nové veci, a najmä cyklisti sa na nás milo usmievajú a dávajú palec hore. No a ešte to má jeden benefit: utužujem sa s mojimi pubertálnymi synmi Vďaka Tage chodíme spolu minimálne 3x týždenne von, čo osobne považujem v ich veku za veľký úspech. Po ceste pokecáme, preberieme všetko potrebné, detváky sa vylietajú, proste trávime spolu krásne chvíle.
Pekna recenzia, ak sa dobre pamatam, Taga bola zakupena na vystave Dieta a rodina 2017 v Bratislave. Budeme tam aj buduci rok. Konstrukcia je hlinikova a je ho tam kvoli bezpecnosti a robustnosti dost, aj na 2-3 hlinikove bicykle, preto aj ta cena (staci si pozriet kolko stoji obycajny hlinikovy bicykel s lepsim vybavenim napr. shimano). Vyhoda tohto konceptu je aj to ze je k dispozicii nakupny kosik, takze ked odrastu deti tak vam ostane nakupna trojkolka, napr. pre starych rodicov a potom neskorsie aj pre vas a vasich vnucikov :). Nech vam dlho sluzi! Ales Lackovic